REPARATIONER I HELA NORDEN
AKUTSERVICE
STORT SORTIMENT KOMPONENTER
+46 771 40 46 10

Volvo Dynamic Steering VDS

Har din Volvo Dynamic Steering börjat krångla? Oroa dig inte, vi har lösningen på de vanligaste problemen. VDS är fantastiskt när det fungerar som det ska, men när det inte gör det, är vi här för att hjälpa till. En ny enhet kan snabbt kosta fantastiskt mycket pengar jämfört med att få den reparerad.

Vanliga skador/fel:

  • Fuktskador på elektroniken, vilket ofta leder till korrosion och kortslutningar.
  • Slitage på sensorer och kablar, som påverkar styrningens precision.
  • Problem med styrningens respons, som kan göra bilkörningen osäker.
  • Felaktiga signaler från styrsystemet, vilket leder till inkonsekvent styrkraft.

Vad vi kan göra:

  • Rengöring och återställning av skadade komponenter för att återställa optimal funktion.
  • Utbyte av skadade eller slitna delar
  • Felsökning och sanering av fuktskador för att säkerställa korrekt respons från VDS.
  • Diagnostik av elektroniska kretsar för att identifiera dolda fel och förebygga framtida problem.

Att hålla din Volvo med Dynamic Steering i toppskick är viktigt för både säkerheten och körkänslan. Om du upplever några problem med din VDS, tveka inte att kontakta oss. Vi är här för att hjälpa dig att återfå den smidiga och säkra körupplevelse du förväntar dig från din Volvo. Ta steget och låt oss ta hand om tekniken, så att du kan fokusera på vägen framåt.

Ett vanligt monteringsfel

När dessa ska monteras loss för att sändas på reparation, så är det många kunder som inte vet att axeln får absolut inte roteras, för i motorhuset, runt axeln sitter en bandkabel som är lindad på så vis att det finns utrymme att snurra axeln ca 3,5 varv åt vardera håll om den står centrerat. Om man snurrar bara ett varv på axeln och sätter tillbaka den så kommer motorn att slita av kabeln när den ”vet” att den har 3,5 varv att röra sig på, men på grund av att man redan snott den ett varv inte längre har det.

Vi hör kunder som säger, ”jag tror inte det är fel på motorn, för axeln går att snurra fint utan motstånd” Då kan vi med säkerhet säga att, ja den var nog inte trasig men nu kommer den att förstöra sig själv under användning.

I den svarta kåpan ligger kabeln lindad tillsammans med ett kretskort med sensorer på.

Det är inte bara en mekanisk motor!

Att reparera kabeln i sig är inte svårt, det är att få loss hela ekipaget och sedan få ihop enheten som är krångligt, tar tid och blir dyrt. Vissa plast detaljer måste förstöras under isär-tagandet och sedan 3d-printas nya ut för slutmontering.

Så vi ber er ödmjukt, det är superskönt och nästan ett sånt där ”måste” att spinna axeln (ungefär samma sak som att man kan inte transportera en skruvdragare i handen utan att trycka på knappen ”brrr brr”) på motorn men det blir kostsamt att reparera.

Ställ fordonet i ”rak” hjulposition och sedan montera loss enheten och skicka in den till oss. Sedan montera tillbaka med axeln ställd i det läget den var när den skickades tillbaka utan att rotera på den.

Planslipning av ytor som ska tätas

Såhär brukar ytorna dels på metallen som ska tätas mot ”kåpan” och även kontakthålen som släpper in massor med fukt.
Såhär kan det se ut efter planslipning och tätning med högtemp silikon.

Fasta priser på reparation av VDS

12000kr
Endast kretskortet, vi sanerar fuktskador och reparerar kretskortet.

13000kr
Endast kretskortet och lilla kåpan det sitter i, som ovan samt planslipning av kåpan så att den sidan är redo för ny tätning.

16000kr
Kretskortet tillsammans med motorhuset, då ingår som ovan, samt planslipning av båda halvorna samt ny silikontätning och tätning av kontaktfästena som är ett av de vanligast insläppen för fukt

24000kr
Kretskortet tillsammans med en hela motorhuset där bandkabeln kring axeln gått av. Som ovan samt reparation av bandkabel och nya plastdetaljer i motorhuset.